header
headerbottom
Forside
Anmeldelser
Artikler
MP3 Blog
Koncertliste
Links
Kontakt

Farvekode

Anmeldelser
16-06-2008

Aron
Djævlens horn
Orpheus Records

cover

Klik på billedet for stort

Af Mads Pedersen

Der er meget få kunstnere, der lyder som Aron. Selv på den diminutive psykedeliske rockscene i Danmark er Morten Aron Larsens soloprojekt lidt af en sær snegl. Larsen er en veteran i dansk syre og var i mange år et bærende element i evigt undervurderede On Trial, ligesom han medvirkede på Spids Nøgenhats eneste LP, ”En mærkelig kop te”, der er et af de stærkeste danske album nogensinde. Aron er dog et langt mere aparte projekt end de to førnævnte.

Fællesnævneren for Arons tre udgivelser er deres basis i dyster folk og psykedelisk rockmusik, samt at de alle benytter virkemidler, der er bevidst amatøragtige. Således er de alle optaget på 4-spors båndoptager, og lyden er derefter. Larsens vokal knækker tit over og heri består en stor del af dens kuldegysende skønhed. Ligeledes tenderer vokalen det naive, der i sammenstødet med musikkens og teksternes dysterhed skruer ekstra op for greuel-knappen.

Derudover trækker Aron på en tradition indenfor den psykedeliske rock, hvor det psykedeliske element snarere kommer af en musikalsk ubehjælpsomhed, fremfor at være et bevidst valg. Aron er nu ikke musikalsk ubehjælpsom; i stedet tjener brugen af denne tradition til at gøre nogle af sangene bevidst kiksede, hvilket giver den effekt, at hele projektet kommer til at fremstå endnu mere forskruet og udknaldet end det er i forvejen.

Debuten ”Black Beacon” var en slags horrorfolk, der, med brug af billige B-filmeffekter og en klaustrofobisk dyster antiproduktion, skabte en knugende og besynderligt artificiel stemning af truende undergang.

Andet album, ”Among the Dead” har jeg tidligere (her) beskrevet som en ”auditiv depression”, og den er da også præget af en nærmest manisk skummelhed, og en vokal, der giver mindelser om en af Edgar Allen Poes mere forstyrrede fortællere; det er særdeles betegnende at inserten i LP'en (for Arons plader udkommer kun på LP) blot er en sort A4-side.

”Among the Dead” var en rejse ind i et mørkt, vakkelvornt og forkrøblet sind, forstærket af vokalens sinistre naivitet. Et mareridt, der lukkede sig om sig selv, og en af de bedste danske plader nogensinde; den er ude på et forkrampelsens overdrev, hvor en kunstner som Jandek også befinder sig, men et overdrev, der med sin basis i psych, virker musikalsk rigere end Jandeks minimalistiske blues.

Fire år efter udkommer ”Djævlens Horn”, der var et af sidste års ubestridte højdepunkter for mit vedkommende. Coveret ligner mest af alt en hedensk black metal-plade, og der er kommet farver på, i modsætning til tidligere tiders sort/hvid-kollager. Den største ændring er dog sket i musikken, selvom det stadig er umiskendeligt Aron. Lydbilledet er for det første blevet varmere og rundere og ligger således langt fra den klaustrofobiske indelukkethed, der tidligere har kendetegnet projektet.

Derudover er sangene i langt højere grad bygget op om en traditionel vers-omkvæd-vers-struktur, og der synges kun på dansk, hvilket medvirker til at gøre ”Djævlens horn” mere tilgængelig. Det tekstlige univers, der før mest kredsede om indre dæmoner, er nu rykket udenfor: også her er ”Djævlens horn” åbnet op i forhold til tidligere udgivelser.

Teksterne er dog stadig på den dystre side; der er baglæns guitarer og psykedeliske lyde i lind strøm over hele pladen. Introen ”Den sorte ged” virker direkte satanisk, mens ”Djævlebarn” handler om en mor, der ofrer sit barn til ulvene for at redde sig selv, men mister sin sjæl og bliver gal i stedet. ”Hun er ikke noget menneske” omhandler, som titlen antyder, en pige i grænselandet mellem menneske og noget uforklarligt andet.

Titelnummeret, med dets groovede syrebluesrock, ville passe perfekt til Poul Dissing. Den transformerer, det der ligner en uskyldig barndomsoplevelse (”Jeg løb på bare tæer på sten / Det gav mig stød i mine ben / Mit tøj blev revet på en torn / Jeg løb omkring med djævlens horn”), til en adressering af tilstedeværelsen af en uudgrundelig forkerthed i naturen (”I lyset fra mit flammefyr / Der fandt jeg rester af et dyr / Det var helt ukendt i min bog / Kom det fra den mørke skov?”). Den naive tone i teksten står i kontrast til – og forstærker – det unheimliche i oplevelsen. Man er på usikker grund på ”Djævlens horn”.

Det samme gør sig gældende for side 2's åbningsnummer, ”Ud på landet”, der starter utilnærmeligt, men ændrer karakter til en hymnisk folkesang, som på den ene side er sympatisk og bevidst kikset i sin Skousen & Ingemann agtighed, og naive 1. vers: ”Jeg tror, jeg tager ud på landet / For at se, om der er mere ro / Vi kan finde noget andet / Et sted hvor alle folk, de kun er gode”. Men den landlige idyl bliver til en udefinerbar grænsetilstand, ligesom sangens afsluttende, gentagne spørgsmål: ”Er vi de sidste her på jorden?” bliver dobbelttydigt og urovækkende. Sangen balancerer smukt på grænsen mellem kitchet, landlig hippieidyl og en grundlæggende ubekendthed.

”Ud på landet” er dog kun én af mange fremragende sange på ”Djævlens horn”. Albummet besidder en forkrøblet skønhed, og den type excentrisk syrefolk, som Aron spiller, er sjældent set bedre end på ”Djævlens horn”. Hvad der er mistet i depressionsfremkaldelsesværdi genvindes i skønhed, stemning og gode sange. Teksternes dæmoniske elementer kunne let kamme over, men i kraft af det bevidst amatøragtige, kommer de i stedet til at fremstå sjældent oprigtigt. Det er et mærkværdigt og yderst originalt værk, Aron har begået.

Aron på myspace


Karakter: 5 / 6

Udgivet: 2007

seperator

© 2006-2010 transmission
Indhold må ikke gengives uden skriftlig tilladelse. Citater kun med kilde.

Nyeste Mp3 Blog

20-01-2011
Raekwon [Læs mere]

22-12-2010
Of the Wand and the Moon [Læs mere]

17-10-2010
Still Corners [Læs mere]

Fokus

04-08-2011
Playlists juli
Af Redaktionen

03-08-2011
Koncertanbefalinger
Af Redaktionen

08-06-2011
Roskilde Festival 2011 anbefalinger
Af Redaktionen

Yderligere Info

04-04-2012
Status

Transmission er på pause på ubestemt tid - måske vender vi tilbage engang i fremtiden, hvem ved.

02-03-2010
Twitter og Facebook

Følg transmissionnu på Twitter

04-11-2008
Transmission søger skribenter

Er du interesseret i at skrive om den musik, du brænder for? Så læs mere her.

Anbefalede KoncerterSe Koncertliste